Positive Behaviour Intervention Support
Een fijn
pedagogisch klimaat is erg belangrijk; als kinderen zich veilig en op hun plek
voelen, leren ze beter en met meer gemak. In het schooljaar 2014-2015 zijn
wij op de Zevensprong gestart met Positive Behaviour Intervention Support (PBS). Deze
schoolbrede aanpak richt zich op het creëren van een positieve en veilige
omgeving, zodat gedragsproblemen worden geminimaliseerd en kinderen optimaal
kunnen profiteren van het geboden onderwijs.
De kern van de
PBS-aanpak:
- Schoolbreed werken we vanuit gedeelde waarden. Op de Zevensprong zijn dat veiligheid, verantwoordelijkheid en respect.
- De waarden vertalen we naar concreet gewenst gedrag. Wij noemen dit gedragsverwachtingen. De gedragsverwachtingen zijn in een schoolmatrix vastgelegd.
- Het gewenste gedrag leren we structureel aan.
- Het gewenste gedrag belonen we systematisch, want wat je aandacht geeft groeit! Op de Zevensprong belonen we de kinderen met muntjes. Met die muntjes sparen ze in periodes met de hele school voor een beloning. Zo hebben we al eens met de hele school gestoepkrijt op het plein, een filmochtend met popcorn gehad en spaarden we onlangs voor een gezonde lunch met elkaar.
De school maakt actief gebruik van
gegevensverzameling. Om te monitoren hoe effectief PBS werkt houden we
o.a een incidentenregistratie bij, nemen we twee keer per jaar een
sociogram af in de groepen en meten we met regelmaat of iedereen zich aan de
gedragsverwachtingen houdt. Zo signaleren wij vroegtijdig problemen en zoeken
we er een oplossing voor.
